Dykplatsen
Det finns mycket att se under ytan. Men eftersom det är ganska
grunt i området så har man en ganska lång dyktid.
Här nedan följer lite sevärdheter som jag tycker är
intressanta. Det finns mer att se. Men lite ska vi väl lämna
till den äventyrslyssne.
Inloppet
Om man väljer att gå i uppe vid bron så kan man välja
om man vill gå på in eller utsidan av muren som skiljer
av inloppet. Insidan är enklast och det finns en bil och lite annat
skrot att se på vägen in mot kraftverket. Om du vill ta dig
på utsidan får du räkna med en fysisk prestation att
ta dig uppför strömmen och ut på utsidan av muren. Du
belönas med en ordentlig åktur under bron. Strax efter bron,
i betongmuren, finns rester av den som en gång var en laxtrappa.
Vill du verkligen testa dina krafter så tar du dig längre
ut under bron. Där ligger en styckad, relativt ny, Ford.
Inloppet och ingången till tunneln under konstruktion
Tunneln
Halvvägs mot inloppet kommer du på vänster sida se ingången
till den tunnel som går under berget. Slutet på tunneln
hittar du inne i turbinrummet som finns beskrivet nedan. Simma INTE
in i tunneln om du inte har utbildning för detta och har rätt
utrustning. Det kan strömma ordentligt så går du in
är det inte säkert att du orkar simma tillbaka.
Laxtrapporna
Efter muren finns det rester av två laxtrappor. Den första
är betonggjutningar strax efter bron och den andra, som rasat,
har funnits där det nu är ett hål i muren, strax innan
betongfundamentet som du ser ovan land. Men om du simmar ut genom hålet
och går ner till botten på utsidan så hittar du resterna
av trappan. Här finns också en bil.
Första laxtrappan
Bilar
Hittills har vi funnit tre bilvrak i området och rester i form
at lösa delat från ytterligare några stycken.
Det första ligger rakt under bron och om ljuset ligger rätt
så man kan se det skymta uppe från bron. Det är en
styckad kaross från en relativt ny Ford.
Andra bilvraket hittar man mot slutet av inloppet.Det är en Fiat
som dumpats och följt med strömmen och lagt sig till ro på
taket en bit efter att du passerat ingången till tunneln.
Tredje vraket finner du om du simmar ut genom öppningen i muren
precis innan kraftverkets inlopp och sedan går ner till botten.
Den står på botten brevid resterna av laxtrappan. Modellen
på bilen är okänd.
Andra laxtrappan och ingången till kraftverket
Timmerrännan
När du kommer fram till resterna av kraftverket så bör
du vara uppmärksam. Det finns en stor ingång där du
kan komma in i bland de betongväggar som finns kvar. Men straxt
till höger om denna finns en tunnel som man flottade timmerstockar
genom. Simma EJ in i denna då den är väldigt smal. Här
kan det bli ett rejält sug så var extra försiktig. Jag
rekomenderar att du väljet att simma ut genom hålet i muren
och följer betongväggen på utsidan. När du kommer
förbi detta kan du vända om och se andra ändan av den
smala tunneln. Den övergår till en ränna som i gynsamma
förhållanden är rolig att åka "UV-vattenrutchbana"
i.
Rännan är i fint skick och här brukar mycket fisk sammlas
i det strömmande vattnet.
Brevid rännan finns ett igentimmrat utlopp som man kan skymta i
vattenbrynet på de gamla bilderna. Spännande att försöka
se vad som finns innanför.
Timmerrännan och kraftverket.
Utloppet ser du skymta brevid rännan.
Muren
Från rännan går en mur som tidigare var utloppet från
kraftverket. Efter muren finns lite skrot.
Om man väljet att följa muren tills den slutar och sedan viker
av rakt norrut så kommer man att komma in till fabriken, alternativt
utloppet från fabriken med dess takstolpar och röret (se
nedan).
Muren och utloppet från fabriken.
Generatorrummet
Om du väljer att inte följa muren kan du istället fortsätta
utforska resterna av kraftverket. Om du från rännan fortsätter
att följa ytterkanten av kraftverket, på grunt djup, så
kommer du upp till generatorrummet. Här stod den stora generatorn
som tyvärr inte finns kvar. Dock finns bitar av det kaklade golvet
kvar samt en bågformad trappa i betong. I ett hörn hittar
du ett hål med en trapp ner till... ja... jag vet inte, och jag
rekomenderar att du INTE tar reda på det heller. Därremot
kommer du att finna ett hål i muren som är en meter i omkrets.
Här gick axeln mellan generatorn och turbinen. Är du en van
dykare kan du simma genom hålet (väggen är ungefär
en meter tjock) och komma in i turbinrummet (se nedan).
Generatorn och hålet in till turbinrummet.
Turbinrummet
För att gå in i turbinrummet bör du vara en van dykare
med ordentlig kontroll på din avvägning. Många betongbalkar
och stockar går tvärs över rummet så det kan vara
saker ovanför huvudet. Här inne hittar du även andra
ändan av tunneln som då såg ingången på
i början av dyket (om du startade uppe vid bron). Är sikten
dålig, går inte in hit!
Inne i detta rum har turbinen roterat runt av allt vatten som kommit
genom inloppet och tunneln för att föras vidare ner i rör
som släppte ut vattnet i utloppet nedanför. Det finns betongkonstruktioner
som hållit turbinen på plats samt stora rör som fört
vattnet ut från kraftverket. Här inne kan vattnet strömma
ner i dessa rör så håll avstånd.
Turbinen under service.
T.v. skymtar man de snedställda balkarna.
T.h. röret som leder ut vattnet.
Utloppet
Om du håller dig kvar på utsidan (eller simmar tillbaka)
så kan du sjunka ner till botten av utloppet. Botten ligger på
14 meters djup men det är en liten upplevelse att gå ner
mellan betongväggarna och det blir otroligt mörk där
nere. Rester av en bro finns här och rivna tegelväggar ligger
i högar. Ha dock koll på väderstrecken och ordentlig
uppsikt uppåt för det är lätt att simma in under
tak här nere, vilket kan vara obehagligt eller rent av farligt
om man tapar orienteringen, vilket är lätt hänt.
Vägen
Nära strandkanten, från övre kanten på utloppet
och bort till uppstigningsplatsen finner man att botten är tillplattad.
Det är en gamal bilväg. Lätt att följa då
man ska hitta tillbaka till uppstigningsplatsen.
Bilvägen, fabriken och skorstenen.
Stubbarna efter träden på bilden är kvar.
Fabriksgolvet
Om man väljer att gå i från parkeringen och simmar
rakt ut från istigningsplatsen (söderut) kommer man att stöta
på en vägg och golvet från den fabriksbyggnad som stod
här. Man kan finna märkliga gjutningar från maskiner
som varit placerade här och hål, förbundna med smala
gångar, rör ingjutna i betongen och mycket annat. Tar man
sig västerut så finner man gjutningar, avsedda att hålla
de stora rören på plats som förde in vatten, innan kraftverket
byggdes.
Fotografi från fabriken med takstolparna.
Röret
och takstolparna
Vid det västra delen av fabriksgolvet finns utloppet från
den tiden då vatten fördes in i byggnaden. Om du följer
botten ut mot Ljungan så kommer du att hitta stora takstolpar
som en gång höll taket på plats. Här nere finns
även en sektion från de rör som förde vattnet från
det stora inloppet (där kraftverket byggdes). Dessa rör ser
du på de älsta bilderna.
Skortenen
Något nedströms, ungefär halvvägs mellanistigningsplatsen
och muren på fabriken, hittar du rester av den stora skorstenen.
Detär en cirkelformad sockel av tegel. Här i närheten
har vi hittat en hink och verktyg.
Hur
kommer jag i och ur vattnet?